Verkeer, vervoer en waterstaat
Verkeersmaatr veilige schoolomgeving
Door personeelsverloop binnen het taakveld verkeer en mobiliteit alsmede vanwege het feit dat werving en selectie niet tot resultaat heeft geleid. is een groot deel van de uitvoeringsmaatregelen uit de verkeersarrangementen niet in 2023 gerealiseerd. Het restant investeringsbudget van
€ 250.000 wordt daarom doorgeschoven naar 2024.
Reconstructie Jurgenstraat
Het project reconstructie Jurgensstraat is afgerond. De aannemer heeft nog een onderhoudsverplichting voor het onderdeel groen. De kosten hiervan zijn in 2024 geraamd. Het restant budget komt vrij te vallen.
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
Omdat bij de aanleg van het doorfietspad de combinatie is gezocht met de aanpassing van de situatie bij de op- en afritten Elsloo is de voorbereiding vertraagd. Met name de aanpassing aan de oostzijde van de A2 is complex en nog niet uitgekristalliseerd. Dit heeft te maken met het feit dat hier verschillende partijen tot overeenstemming moeten komen over de oplossing, beheersgrenzen, budget, e.d. De partijen zijn gemeente Sittard-Geleen (oplossing ligt binnen gemeente S-G), DSM (grondeigenaar), Rijkswaterstaat (grondeigenaar en beheerder A2), provincie (facilitator), Chemelot (stakeholder) en de gemeente Stein als initiatiefnemer. Besloten is om de aanleg van het doorfietspad en de op- en afrit aan de westzijde verder uit te werken en in de 2e helft van 2024 aan te besteden. Het aanpassen van de op- en afritten aan de oostzijde wordt verder separaat opgepakt, zodat de subsidievoorwaarden voor het doorfietspad niet worden geschonden en om voor de start van de verbreding van de A2 gereed te zijn met de onderdelen die het autoverkeer kunnen belemmeren. Het restant investeringsbudget van 2023 van
€ 2.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein
Het project om te komen tot de gebiedsvisie voor het plein en omgeving is conform planning eind 2023 opgestart en heeft geleid tot een (concept) plan van aanpak. Dit is door interne organisatie opgepakt waardoor er nog geen externe kosten zijn gemaakt. Het restant investeringsbudget van € 50.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Parkeerplaats Steinerbos
Het uitwerken en ontwerp hebben plaatsgevonden in 2023. Met name door ontbreken capaciteit is er vertraging opgetreden. De start van het project vindt plaats in het eerste kwartaal 2024. Het restant investeringsbudget van € 242.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Maatregelen rotondevisie
Gezien de beperkte beschikbare tijd en capaciteit kunnen voor 2023 ten dele de maatregelen worden uitgevoerd. Dit behelst voor 2023 de voorbereidingsfase, bestaande uit het bestek. De technische en uitvoerende werkzaamheden worden derhalve in 2024 uitgevoerd. Het restant investeringsbudget van € 71.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Stationsomgeving
De realisatie van de stationsomgeving Beek-Elsloo start eind 2023. Dan begint de aannemer aan de Steinse zijde met de werkzaamheden zoals aanleg van een parkeerplaats en nieuwe aanrijroutes en paden voor fietsers en voetgangers. De Steinse zijde van het station krijgt zo een volwaardige stationstoegang inclusief alle voorzieningen. Het totale project zal medio 2025 gereed zijn.
Kosten voor benodigde grondaankopen van DSM en ProRail zijn nog in 2023 voorzien.
In 2023 zullen voorbereidende werkzaamheden door de aannemer worden gedaan. De rest van het investeringsbudget van € 339.000 zal doorgeschoven worden naar 2024.
Fietspadenstructuur
Door gebrek aan capaciteit en prioritering van werkzaamheden is dit project uitgesteld. Er is een aanvang gemaakt in oktober 2023. Dit betreft een inventarisatie bestaande uit: onderzoeken, in kaart brengen wensen en visie, in kaart brengen bestaande fietsroute structuren en het samenvatten van de gegevens. Dit is intern opgepakt waardoor in 2023 geen kosten voor de inhuur van een extern bureau zijn gemaakt. Met de verkregen informatie en heldere formulering van de onderzoeksvraag wordt in Q1 van 2024 een externe partij gevraagd om deze visie nader vorm te geven en uit te werken. Een bedrag van € 142.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Trage paadjes
Om de trage paadjes te kunnen realiseren is ruimte nodig die in eigendom is van andere instanties. Een omgevingsvergunningsaanvraag voor een aanlegvergunning voor de realisatie van de trage paadjes ligt ter inzage bij deze instanties. Dit levert een vertraging op in het oorspronkelijke tijdspad. Het restant investeringsbudget van € 400.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Reconstructie Michiel de Ruyterstraat
De voorbereiding van de reconstructie van Michiel de Ruyterstraat is in het laatste kwartaal 2023 opgestart. Deze voorbereiding loopt door tot begin 2024. Een deel van de voorbereidingskosten wordt daarom doorgeschoven van 2023 naar 2024. De uitvoering start, na een interactief proces waarbij de omgeving nauw wordt betrokken, vervolgens in de tweede helft van 2024. Het restant investeringsbudget van € 75.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Omvormen jaagpad Molenweg tot fietspad
Met Rijkswaterstaat is eind 2023 nogmaals gesproken over de (on)mogelijkheden van het omvormen van het jaagpad Molenweg tot fietspad. Om ter plaatse een fietspad te creëren zijn aanvullende fysieke maatregelen noodzakelijk. Deze behoeven de goedkeuring van Rijkswaterstaat. Ten tijde van het opstellen van deze slotwijziging is deze toestemming er niet en zijn de exacte (extra) kosten van aanvullende maatregelen niet bekend. Daarom wordt het restant investeringsbudget van € 50.000 doorgeschoven naar 2024.